NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 2/2019
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Dźwig Zrembu wiecznie żywy

Od prawie pięćdziesięciu lat towarzyszą nam w codziennym życiu, do tej pory były niezawodne, jednak czas ich świetności dobiega końca - mowa o dźwigach osobowych Zrembu, które powoli przechodzą do historii.

Sporo miejsca na łamach naszego pisma poświęcamy tematowi modyfikacji starych dźwigów osobowych. Często wspominamy problemy, na jakie owe modernizatorskie projekty natrafiają- głównie finansowe. Nie ulega wątpliwości- unowocześnianie wind na polskich osiedlach jest konieczne, choćby z przyczyn ekonomicznych ( nowoczesne zestawy dźwigowe zużywają nawet do 40% mniej energii). Równie częstym argumentem za wymianą urządzeń dźwigowych na naszych blokowiskach jest problem bezpieczeństwa. Okazuje się jednak, że maszyny wykonane przez Kombinat Dźwigów Osobowych „Zremb” w Warszawie, bo to z nimi najczęściej mamy do czynienia, nie stwarzały do tej pory poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ich użytkowników.

Wychodzi nawet na jaw, że część, zwłaszcza starszych mieszkańców wielkopłytowych osiedli odczuwa sentyment do starych zrembowskich wind, którymi nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat, przemieszczają się załatwiając swoje codzienne sprawy.

W „podróż sentymentalną” tropem zrembowskich dźwigów osobowych wybrałem się na jedno z radomskich osiedli.

Od Zenona Kozery- zastępcy prezesa ds. technicznych Spółdzielni Mieszkaniowej Michałów poznałem historię wind, które od ćwierć wieku nieprzerwanie przewożą mieszkańców tamtejszych wieżowców.

Większość z nich została wyprodukowana na początku lat osiemdziesiątych minionego wieku, noszą one oznaczenie producenta: ODAS „osobowy” i występują również w wersji z powiększoną kabiną, służącą do przewozu mebli. Szyb i maszynownia wspomnianych dźwigów zostały wykonane w oparciu o Polską Normę PN-715/M-453 60.

Zestaw składa się z:

1. wciągarki, która zawiera:

- silnik elektryczny, typ. SBJDCE 756/24b, o mocy 8/2 kW, prędkości obrotowej 1000/250 obr./min., prądzie znamionowym 21/23 A i napięciu znamionowym 380 V;

- hamulec dwuszczękowy;

- luzownik typ ELS-3

- reduktor typ R4-HP, o przełożeniu 2:60

- podwójnie opasanej tarczy ciernej ø. 580 z rowkami podciętymi pod kątem 60 st.

2. wyłączników:

- zestaw wyłącznika nadmiarowego: stycznik linowy typ JD-2, zakres przekaźnika termobimetalowego 14-25A;

- dźwigu typ OZ-100A-500V

- główny typu pakietowego

- zatrzymania w postaci impulsatora magnetycznego

- przełącznik piętrowy typ „przesłonki”

- krańcowe typ D-429

3. drzwi przystankowych, 1-skrzydłowych, szerokość 750mm., wyposażonych w zamek bezpieczeństwa typ K3601-001 oraz krzywkę przesuwaną typ K3445-001

4. ramki kabiny typ K2212-001 z chwytaczami o działaniu zwłocznym

5. drewnianej kabiny typ K2430-001 o ciężarze 530kg z osprzętem;

6. przeciwwagi składającej się z 20-tu klocków o wymiarze 75x100x690, ciężarze 36kg./szt. oraz konstrukcji o masie 50kg.

7. Lin stalowych, nośnych, oznaczonych wg normy PN-70/M-80222 ZN/79, nr atestu 4007

- liczba przekrojów nośnych lin 4

- całkowita długość lin nośnych 184 m.

- rzeczywisty współczynnik bezpieczeństwa liny 22

8. Ogranicznika prędkości typu MR;

9. Zderzaka sprężynowego typ. K2604;

10. Zabezpieczeń elektrycznych wykonanych zgodnie ze schematem J75-006, uziemionego bieguna ujemnego zasilacza napięcia układu sterowego, ochrony przed skutkami zwarć.

Do tej pory wspomniane zestawy dźwigowe nie stwarzały większych problemów technicznych. Jeśli pojawiały się jakieś awarie, były one najczęściej skutkiem aktów wandalizmu. Dotychczasowe zabiegi konserwatorskie i naprawy, wykonywane zgodnie z zaleceniami UDT, nie wymagały wielkich nakładów finansowych. Sytuacja ta niestety może się zmienić, coraz częściej wymiany oczekują główne elementy dźwigów np. wciągarki.

Bez względu na sytuację finansową spółdzielni kolejne modernizacje zdają się być nieuniknione. Warto więc może zapamiętać charakterystyczny dźwięk, startującej w środku nocy z parteru windy, który z czasem coraz bardziej będzie cichł na polskich osiedlach.

Grzegorz Majak

 

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2014-04-07
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | Kombinat Dźwigów Osobowych Zremb | Zremb